Aug 18, 2011

Amerika dan Eropah menuju kemelesetan?

Assalamu'alaikum pembaca sekalian.


Pada kali ini saya akan cuba paparkan berkenaan dengan isu ekonomi di mana ianya memainkan peranan dalam naik turun harga emas dunia, atau juga dipanggil sebagai 'fundamental factor'.


Terdapat satu laporan yang hangat terhadap ekonomi global dari Morgan Stanley; khususnya mengenai Amerika Syarikat dan Eropah menyatakan bahawa pasaran saham dunia merudum pada hari ini, Khamis.




Sedikit info untuk dikongsi bersama, sebut sahaja Morgan Stanley memang nama besar dalam dunia ekonomi dan merupakan sebuah firma perkhidmatan kewangan global dan peneraju pasaran dalam sekuriti, pengurusan aset dan perkhidmatan kredit. 


Pasaran saham Eropah seperti Jerman, UK dan Perancis dengan mendadaknya lebih rendah dalam dagangan pada waktu pagi. Begitu juga dengan Amerika Syarikat dan Asia.






LIhat saja carta di atas menunjukkan indeks pasaran Dow Jones jatuh merudum pada hari ini.

Laporan tersebut juga menyatakan bahawa Amerika Syarikat dan Eropah yang "secara bahaya hampir" kepada kemelesetan ekonomi dalam tempoh 6 hingga 12 bulan akan datang. Ia berkata "kesilapan dasar" di kedua-dua gergasi ekonomi Amerika Syarikat dan Eropah telah membawa kepada turun penarafan global.

Tetapi Morgan Stanley juga berkata kemelesetan ekonomi tersebut tidak akan seteruk situasi yang telah melumpuhkan ekonomi dunia pada tahun 2008, sambil menambah bahawa isi rumah, badan korporat dan kunci kira-kira bank berada dalam keadaan lebih baik dan stabil sekarang dan bahawa bank-bank pusat mempunyai dasar pinjaman yang lebih longgar.


Maka dengan situasi ekonomi sebeginilah yang menjadi faktor utama kepada kenaikan harga emas di pasaran antarabangsa di mana para pelabur mula beralih arah kepada portfolio yang lebih terjamin iaitu emas sekaligus menyebabkan harga emas melambung tinggi.


Sumber : http://money.cnn.com


Sekian dari saya yang bukannya arif sangat tetapi sekadar berkongsi setakat apa yang saya tahu. 


Wallahu A'alam.

No comments:

Post a Comment